Recommended GTA IV system requirements

13
Sep
2008
By Chris | 13th Sep 2008 at 08:38 GMT in GTA IV | 50 Comments
The official Games for Windows website has added a page for GTA IV. On it they've included the recommended system requirements for the game, no minimum specs have been included though so we may have to take this with a pinch of salt for the time being. Here's what they're suggesting:

OS: Windows XP SP2
Processor: Dual core processor (Intel Pentium D or better)
RAM: 2GB
Hard Drive: 18GB free hard disk space
Video Card: 512MB Direct3D 10 compatible video card or Direct3D 9 card compatible with Shader
Drive: DVD-ROM dual-layer drive

Not sure if your computer is up to the task? For some weeks now we've had a thread on the forums for just that. Will my PC run GTA IV? Here you can post your specs and read our own best estimations at the specs, and some of our more knowledgeable members will do their best to advise on any upgrades we think you may need.

Thanks GTAGaming.

EDIT: The information appears to have been removed from the Games for Windows site. The reason for this is currently unknown.
Join The GTA Place On:
Slyde's photo
Slyde 13th September, 2008 @ 08:40 - Permalink
Cool, I'm set. 18GB seems a big high though.
GTA Don's photo
GTA Don 13th September, 2008 @ 08:45 - Permalink
I'm screwed. I was hoping to get a nice laptop for schoolwork for my birthday or Christmas but now it looks like I'll need something a little better. 18GB is just way too much, Crysis was only 12 or something. Now we wait for the minimum requirements.
rappo's photo
rappo 13th September, 2008 @ 08:53 - Permalink
This sucks, I don't meet them by a longshot (and really didn't expect to, but there was at least an ounce of hope in me). I'm going to wait it out and make sure there is some good modding support before I actually decide whether or not I want to upgrade my PC.

By the way there are two new screenshots on there as well :)
http://www.gamesforw...taivscreen1.jpg
http://www.gamesforw...taivscreen2.jpg
Huckleberry Pie's photo
Huckleberry Pie 13th September, 2008 @ 08:55 - Permalink
That's kinda' hefty... I think another stick of RAM and a better video card (7600 or something) would do...
Kitsune Inferno's photo
Kitsune Inferno 13th September, 2008 @ 12:56 - Permalink
This is great to know, because that confirms my hypothesis that my PC will explode if I try to play GTAIV on it.
claude-5's photo
claude-5 13th September, 2008 @ 13:11 - Permalink
yay, my new comp will run it, im set :thumbsup:
Hansui's photo
Hansui 13th September, 2008 @ 13:15 - Permalink
it sucks for me, i'm just going to watch you guys playing it in your PCs :(
Jace's photo
Jace 13th September, 2008 @ 13:52 - Permalink
Crysis is 6.89 GB.
They better have some high-res textures.


RAM schould be fine for XP. Vista will need 3 GB though, I think...
And their CPU and Graphic Card specifications mean practically jack if you ask me.
But sounds pretty reasonable, with exception of the HDD space needed, but I don't care about that, just justifies buying that 1TB HDD I wanted and hopefully means they won't have those blurry textures this time 'round.
claude-5's photo
claude-5 13th September, 2008 @ 14:04 - Permalink

Crysis is 6.89 GB.
They better have some high-res textures.


RAM schould be fine for XP. Vista will need 3 GB though, I think...
And their CPU and Graphic Card specifications mean practically jack if you ask me.
But sounds pretty reasonable, with exception of the HDD space needed, but I don't care about that, just justifies buying that 1TB HDD I wanted and hopefully means they won't have those blurry textures this time 'round.


blurry textures, what version r u playing i didnt notice any blurry textures, except on the ps3 stuff about 10 ft away looked blurry
Charger's photo
Charger 13th September, 2008 @ 19:25 - Permalink
Seems good, I'll I need is a 512mb Video Card.
chris82's photo
chris82 13th September, 2008 @ 19:50 - Permalink
Hot damn this is gonna be fun. :awesome:
MrLlamaLlama's photo
MrLlamaLlama 13th September, 2008 @ 22:42 - Permalink
A but vague for my liking, but I meet / exceed every req. so.. no worries :D

Hot damn this is gonna be fun. :awesome:


I concur.

@Chris (either of you).. there's actually a couple new screenies on the games for windows site... so, yeah...
Shortbus's photo
Shortbus 14th September, 2008 @ 00:52 - Permalink
Just need to upgrade the graphics card and I'll be golden :D


Was planning on doing that anyway! :D


<--- Excited.


http://www.tigerdire...e...&CatId=3669

theres the GPU I'll be getting
pranavsg07's photo
pranavsg07 14th September, 2008 @ 01:13 - Permalink
How can XP SP2 be recommended if it does not support DX10?
Shortbus's photo
Shortbus 14th September, 2008 @ 01:14 - Permalink
To my knowledge, DX10 certified graphics cards work fine on DX9.0c.
Rashon.'s photo
Rashon. 14th September, 2008 @ 02:26 - Permalink
There is no way in hell my computer stacks up to those requirements.
chris82's photo
chris82 14th September, 2008 @ 04:08 - Permalink

How can XP SP2 be recommended if it does not support DX10?


The OS area in game requirements is the same in minimum/recommended. You need Windows XP with Service Pack 2, although it will function on Vista as well.
EvoLuTioN's photo
EvoLuTioN 14th September, 2008 @ 06:47 - Permalink
Funny the GFW site says that the Recommended requirement are coming soon.
DeAtH's photo
DeAtH 14th September, 2008 @ 07:22 - Permalink
OS: Windows XP SP2 -Check
Processor: Dual core processor (Intel Pentium D or better) -I have AMD Athlon 64 3500+ ~2.2ghz, is this fine?
RAM: 2GB - I have 1.5GB
Hard Drive: 18GB free hard disk space - I don't think it will be actual size, real size will be like 5-8GB.
Video Card: 512MB Direct3D 10 compatible video card or Direct3D 9 card compatible with Shader - What is Shader? Like Shader Model 3 or something? If so I gotta get new video card.
sabbatino's photo
sabbatino 14th September, 2008 @ 08:32 - Permalink
Good thing I bought new PC this month.:)
GTA Don's photo
GTA Don 14th September, 2008 @ 09:07 - Permalink
Hah! They'have taken it off and replaced the text with coming soon. It was probably just their guess and Rockstar must have heard about it and asked them to take it down because they weren't the official requirements. Silly GFW.
Spider-Vice's photo
Spider-Vice 14th September, 2008 @ 10:49 - Permalink
Hah!
My new PC will handle this, yay!
Farhan Master's photo
Farhan Master 14th September, 2008 @ 13:17 - Permalink
Whos deleting my post again and again???

U gtaplace guys are being insulted for posting wrong information on front page without 100% confirmation... shame on u guys.... aaah this forum sux m outa here...
MrLlamaLlama's photo
MrLlamaLlama 14th September, 2008 @ 13:19 - Permalink
Firstly, you posted in CAPS, which is ugly and stupid, then... you posted info that everyone has posted before, in caps.
Then, you basically told admins to take it off the front page.. they'll do it when and if they want to, not on your whim.

And at the time of posting, the GFW site still had the info, now that's developed, the admins will choose to edit it, or remove it. When they choose to, not when you, me, Jesus, or anyone else says they have to.
Farhan Master's photo
Farhan Master 14th September, 2008 @ 13:22 - Permalink

Firstly, you posted in CAPS, which is ugly and stupid, then... you posted info that everyone has posted before, in caps.

Then, you basically told admins to take it off the front page.. they'll do it when and if they want to, not on your whim.


Caps? i copy pasted that Caps thing from GFW website, if they wrote on caps then wat i can do? email them and request them not to write anything in caps?
Jace's photo
Jace 14th September, 2008 @ 13:22 - Permalink
@Claude: Played both. Both have blurry textures IMO..
claude-5's photo
claude-5 14th September, 2008 @ 13:27 - Permalink

@Claude: Played both. Both have blurry textures IMO..


you can hardly notice it on 360 its alot more noticeable on ps3, i hardly notice it on 360 at all
MrLlamaLlama's photo
MrLlamaLlama 14th September, 2008 @ 13:27 - Permalink

Firstly, you posted in CAPS, which is ugly and stupid, then... you posted info that everyone has posted before, in caps.

Then, you basically told admins to take it off the front page.. they'll do it when and if they want to, not on your whim.


Caps? i copy pasted that Caps thing from GFW website, if they wrote on caps then wat i can do? email them and request them not to write anything in caps?


You could acknowledge you're spamming by posting shit we all already know, and not post at all.
TM™'s photo
TM™ 14th September, 2008 @ 17:58 - Permalink

Firstly, you posted in CAPS, which is ugly and stupid, then... you posted info that everyone has posted before, in caps.

Then, you basically told admins to take it off the front page.. they'll do it when and if they want to, not on your whim.


Caps? i copy pasted that Caps thing from GFW website, if they wrote on caps then wat i can do? email them and request them not to write anything in caps?


To put it simply, don't order us staff around. We do it when we want to and if you can't accept the fact that it's not gone, then go. I'm guessing other sites have kept it up as well, so we don't really need to remove it, do we? It could come useful for future references...

Getting back on topic: Well, since there is some sort of specs here, I could get something higher than that.
Farhan Master's photo
Farhan Master 14th September, 2008 @ 18:46 - Permalink
Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !
Connor's photo
Connor 14th September, 2008 @ 20:34 - Permalink
Meh, the only thing I'm worried about is my graphics card.
MrLlamaLlama's photo
MrLlamaLlama 14th September, 2008 @ 20:47 - Permalink

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !


LMAO ROFL.... he's straight?
GTA Don's photo
GTA Don 14th September, 2008 @ 21:44 - Permalink

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !


Are you questioning his sexuality? You did that with me once, REMEMBER?! LMAO ROFL LOL !

Connor, what card do you have?
Shortbus's photo
Shortbus 14th September, 2008 @ 21:48 - Permalink
Sometimes people who scrutinize sexuality are those who are so closet that they have to insult everyone as a coverup.
Jace's photo
Jace 14th September, 2008 @ 22:51 - Permalink

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !


Shut up.
chris82's photo
chris82 14th September, 2008 @ 23:23 - Permalink

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !


HURR MAYBE HE THINKS SHE IS ATTRACTIVE LOL ROFL LMAO EVER THINK OF THAT ONE

It's been fixed, there's no need to argue now.
Highwire's photo
Highwire 15th September, 2008 @ 04:00 - Permalink
Aww, I need another gig of RAM and it ihnk if i wanted gta4 on my pc i should make more room cuz itd be in the super lagg zone.
Too bad... i also wanna know how to get another gig of RAM in a laptop, but itd expire my warranty.

@Farhan:Uhm... Your point is? Your laughing your ass off about a guy being straight? Well thats smart...
WRX22B1998's photo
WRX22B1998 15th September, 2008 @ 06:24 - Permalink
you can put another gb of ram in your laptop, laptop uses so-dimm usually, you just have to find out if its ddr or ddr2

it'd be abit harder than for a desktop of course, and yes it will make your warranty invalid, so check with the manufacturer, maybe you can send it to them to have 1gb added, and you keep your warranty

lol farhan do you ever think before you click post?
EvoLuTioN's photo
EvoLuTioN 15th September, 2008 @ 06:43 - Permalink
Age of Conan requires about 34-36gb to run smoothly, So sooner or later you guys with the tiny HDD's will have to upgrade to play future games.

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !

That's the best you could come up with? LOL SU<K /\/\Y B/\LL$
Posted Image
Unkn0wn's photo
Unkn0wn 15th September, 2008 @ 18:29 - Permalink
Thanks for the Info.

I'm Sure my Pc Can Handle It.
claude-5's photo
claude-5 15th September, 2008 @ 18:42 - Permalink

Look at the admin of this Website... A MALE, with a FEMALE Display pic LMAO ROFL LOL !


so, im a MALE and have a FEMALE characters for

THP8
GH3
Fuzion Frenzy 2,

n00000000000b
Highwire's photo
Highwire 16th September, 2008 @ 23:20 - Permalink

you can put another gb of ram in your laptop, laptop uses so-dimm usually, you just have to find out if its ddr or ddr2

it'd be abit harder than for a desktop of course, and yes it will make your warranty invalid, so check with the manufacturer, maybe you can send it to them to have 1gb added, and you keep your warranty

lol farhan do you ever think before you click post?

hmmm my first question... WTF is a ddr? lol srry i dont have a 2nd

oh well i mine aswell give up i didnt rrly plan on buying it for PC lol i was just checking. I guees ill wait until xmas.
WRX22B1998's photo
WRX22B1998 17th September, 2008 @ 02:40 - Permalink
ddr is double data rate, just a type of ram. ddr2 is a newer version of it..basically to figure it out, when did you buy your laptop, that will probably help determine whether its DDR or DDR2. i got mine in xmas 2006, it has DDR2 667MHz , when did you get yours?
Jace's photo
Jace 17th September, 2008 @ 22:25 - Permalink
OK, simplified.


For at least 6 years now we've got the so called "DDR" memory. Might even be longer, no idea, but for this it doesn't matter anyway.
So, just assume all memory (RAM) is called DDR x. x will be the number for the version. Newest is DDR 3, but you don't need that. Only benchmarks really show the big difference, for gaming you're fine with high-end DDR2 (low end too BTW). High-end DDR2 costs less than DDR3 low, so just forget about DDR3.
Well, each has their own DIMM slots. Mem banks. Those things you can put your RAM in. With their own I mean, each version has a slightly different DIMM.
Posted Image
6 DIMMS here. It's probably a nehalem board or something. If you don't know what that is, it doesn't matter. You probably have 4 slots. I don't think you'll have more then that. You'd know it if you did (since it's something pretty special).
Soo... DDR2 doesn't fit in DDR3 slots. Your mobo is built for a specific version of DDR, you'll need to get that type of RAM. I think CPU-Z can show you which "version" you are using. Just google it.



Disconnect your computer once and open the case up. Look around and compare it with pictures on the web. Upgrading RAM is very, very easy. It's much easier than you'd imagine it to be. For me it is something like a 2 minute job. For a normal case I don't think it's going to take longer than 10 minutes. 15 being the absolute max. Just press the RAM strip into the slot. That's all. Very, very easy.


But what are your specs? If you've got a slow CPU or GPU, the extra RAM isn't really going to help.
WRX22B1998's photo
WRX22B1998 18th September, 2008 @ 02:19 - Permalink
^ good explanation. but uhh

the thing is, he has a laptop, so its not as simple as checking if you have ddr ram on a desktop, since desktop you just take off one side of the case, but laptop would be a whole lot harder i would imagine...

i doubt he would have DDR3, is that even in laptops yet?
Huckleberry Pie's photo
Huckleberry Pie 18th September, 2008 @ 02:41 - Permalink
Too bad I only have an Asus Nvidia 7300LE, like this one:

Posted Image

Runs on low FPS with the ENBSeries mod activated and when driving custom cars @ 640x480. Any cheap but cool cards that I can use?
Shortbus's photo
Shortbus 18th September, 2008 @ 02:47 - Permalink
http://www.tigerdire...e...&CatId=3670

I'm getting one of these Huck. Wont have to upgrade for a long while after this, worth the money.


Also depends on what kind of slot you have.
Huckleberry Pie's photo
Huckleberry Pie 18th September, 2008 @ 11:11 - Permalink

http://www.tigerdire...e...&CatId=3670

I'm getting one of these Huck. Wont have to upgrade for a long while after this, worth the money.

Also depends on what kind of slot you have.


I have a PCI Express slot... And I don't think I can buy that card yet...
Shortbus's photo
Shortbus 18th September, 2008 @ 22:11 - Permalink
Christmas is coming up...
Jace's photo
Jace 20th September, 2008 @ 19:30 - Permalink
Laptop.. Well, CPU-Z will tell. But not every laptop can get it's RAM upgraded.


And yeah, if you're not some fanboy that hangs to nVidia, then you should get that HD4870.
If you're on a smaller budget, then HD4850. You won't regret it. And it's a pretty cheap card. High-end like for a midrange price.



I'm waiting for nVidia's GT200b, which should become the new GTX 280. It it's fast enough I'll get it. Or I'll wait a bit longer, for when I switch to Nehalem and then go SLI (as X38 doesn't support SLI, but CF).
Meh, prob get that GTX 280 and skip Nehalem wand get Westmere (or what ever its called).

Some of our affiliates:

GTAReview GTA Vision GTA.com.ua Rockstar Nexus Grand Theft Wiki GTAPSP

View all affiliates